Verpa Groundbaits organiseert jaarlijks een relatiedag in de karpervijver van " De nieuwe Brasem" in Baal, Belgie. Deze dag is speciaal voor zakenrelaties, winkeliers en bevriende vissers die door Verpa worden gesponsort. Deze keer waren er ook een paar sterke ervaren belgische teams bij die het vissen op karperputjes gewoon zijn. Voor het eerst was ik zelf in de gelegenheid om samen met vismaat Koos die, net als ik, eveneens vist voor Team Moordrecht. We waren al een keer in Baal geweest dit jaar (zie een voorgaand artikel) en waren benieuw of het deze keer weer zo goed zou gaan.

Rond achten waren we ter plaatse en zagen vele bekende en een paar onbekende gezichten. Na een rondje langs de tafels namen we een bakje koffie en vertelde Geert hoe de dag er vandaag uit zou zien. Het plan was om twee sessies van 3 uur te vissen en tussendoor werd er gewogen. Er werd gevist in koppels en het totaal gewicht is bepalend voor de einduitslag.

baal8.jpg - 90.42 Kb

Voor Geert Pakvis (directeur van verpa Groundbaits) was dit ook een unieke gelegenheid om alle nieuwe dingen te laten zien die pas of bijna nieuw op de markt zijn. Indrukwekkend waren de nieuwe schep- en leefnetten van Verpa, speciaal voor de karpervisserij. Als u in de gelegenheid bent om de beurs in Utrecht (30 nov t/m 02 dec 2012) te bezoeken, kom dan zeker bij Verpa langs om de spullen te bekijken.

Terug naar het vissen. Koos trok voor ons nummer 3 uit de hoed en om 09.30 uur gingen we van start. Uit voorgaande keren vissen op deze vijver hebben we geleerd dat je het eenvoudig  moet houden. teveel aassoorten brengt alleen maar verwarring en twijfel en dat kost je vis. Wij voeren altijd met neutrale voer(vis)pellets en Babycorn brokken van Verpa. Als aas gebruiken we 6 mm Babarian expanders met een "First Flavour" smaakje en dit wisselen we af met babycorn (aan elastiek) en zoete mais. Na een tijdje kom je er vanzelf achter we ze het lekkerst vinden.

We zaten gezellig naast Geert en Gijs (U weet wel, van www.matchfishing.nl) en het was prachtig weer. Het leuke is ook dat de vijver dusdanig klein is dat je alles kan overzien. Het gebeurde dan ook met enige regelmaat dat ik naar anderen zat te kijken hoe zij hun materiaal aan het testen waren en dat mijn eigen hengel bijna uit mijn handen gerukt werd. Het haken en de eerste run van de vis die een veilig heenkomen zoekt, zorgt ervoor dat de adrenaline door je lijf giert. Als je daarna de vis schept, onthaakt en in je leefnet doet, krijg je een warm gevoel van binnen.

Voordat we de kip met friet aanvielen werd er gewogen en bleek dat we aaardig mee konden komen. Het koppel op nr. 8, De Belgische international Bart Helzen en Pierre Petermaas hadden hun netten aardig gevuld en de weegschaal sloeg uit naar ruim 64 kg. Wij hadden 31 stuks en zaten rond de 55 kg. Het hoogtepunt van de dag was toch wel de Vlaamse friet met halve haan. Iedereen zat te smullen en de kerriesaus zat van oor tot oor. Dit was ook het enige moment van de dag dat het lekker rustig was. Zelfs Jos de postbode was er stil van.

baal7.jpg - 73.68 Kb

Om 13.30 uur begon de tweede sessie en we gingen van kiet af aan goed. Er heerste voedselnijd op onze stek en ons aas werd gretig genomen. Niet alleen qua aantal ging het goed maar de vis werd ook steeds groter. Het lukte ons om de spullen zo goed als heel te houden en de vis zo rap mogelijk binnen te halen. Ik heb maar 1 keer geprobeert om eekhoorntjes te vangen in de boom achter mij. opvallendwas wel dat er onder de kant haast geen vis te vangen was. We vingen alles op 8 m en onze netten waren tot de nok toe gevuld.

250912_baal1a.jpg - 97.64 Kb

Na drie uur konden de mouwen weer worden opgestroopt en werd er gewogen. We begonnen bij de Belgen Bart en Pierre. Zij konden een indrukwekkende 84 kg laten noteren en kwamen uit op een totaal van 148 kg. Ook Rien Manders en Jos de Postbode hadden goed vis en kwamen uit op een totaal van 122 kg. Toen onze netten gelicht werden kreeg ik hoop. Ik wist dat we veel hadden maar dit was meer dan gehoopt. 's Middag hadden we meer dan 100 kg bij elkaar gevist en met een totaal van 161.7 kg werden we ruim eerste en waren we trots als een aap met 7 l..... De uitslag:

1) Koos van Herk en Ron Hofland met 161.7 kg

2) Bart Helzen en Pierre Peetermaas met 148 kg

3) Rien Manders en Jos de Postbode met 122 kg

4) Denny Water en Eddy Biezeman met 120.5 kg

4) Wesley v/d Linden en Erwin de Hond met 120.5 kg

250912_baal2a.jpg - 105.20 Kb

Na het nuttigen van een drankje en de eindspeech van Geert, waarin hij beloofde dat de prijzen op de beurs zullen worden uitgereikt, ging iedereen tevreden huiswaarts.

Namens koos, alle andere deelnemers en mijzelf wil ik Geert complimenteren voor de prima organisatie, het was een superdag.