Jeugdvissen anno 2014

alle artikelen die tot nu toe zijn geplaatst hebben hoofdzakelijk te maken met de wedstrijdvisserij en product informatie. Dat er binnen de visserij ook andere belangen spelen blijkt uit het volgende verhaal.

Vrijdag 11 april ben ik gevraagd, via een collega, om mee te helpen bij het jeugdvissen. Dit werd georganiseerd door "stichting buurtwerk Alexander" en de plaatselijke kerkgemeenschap in Nesselande en de kinderen van mijn collega deden ook hieraan mee. Uit ervaring bij onze eigen hengelsportvereniging is het altijd moeilijk om een enthousiaste groep jeugdvissers bij elkaar te krijgen. Ik had dus geen idee wat ik kon verwachten. Om 18.45 uur meldde ik mij langs de waterkant en daar was "meester Rob" al druk bezig met de voorbereidingen. Via Sportvisserij Nederland en Koos Rodrigo hengelsport, had hij hengelsetjes aangeschaft en deze lagen klaar langs de waterkant, samen met een emmertje voor het onthaken van de vis. Alles was prima voor elkaar en we waren er klaar voor.

jeugdvissen_len2.jpg - 247.59 Kbjeugdvissen_len3.jpg - 190.63 Kb

Om 19.00 uur gingen de deuren van het gebouw open en een hollende menigte kwam op ons af om te gaan vissen. Het waren er in totaal 27 en meer meisjes dan jongens. Na een korte uitleg kon iedereen een plekje langs het water uitzoeken en we konden aan de bak. Ik had wat voer aangemaakt en een bak maden meegenomen en probeerde de kinderen zoveel mogelijk aan het vissen te krijgen. We visten in een watertje dat barstte van de vis en al snel werden de eerste vissen gevangen. De meeste vonden het nog wel een beetje eng om de vissen te onthaken maar met wat hulp gingen de vissen weer onbeschadigd terug het water in. Na een klein halfuurtje verloren een aantal kinderen merkbaar hun concentratie en waren we meer bezig met tuigjes uit de knoop halen en haakjes uit mouwen halen dan met vissen. Een ware georganiseerde chaos. Ik had dit voor geen goud willen missen.

jeugdvissen_len.jpg - 200.79 Kb

Ondanks alles maakten we om 20.15 uur tevreden een eind aan de visavond. Iedereen had vis gevangen en er waren geen gewonden gevallen. De kinderen waren erg dankbaar en hebben een erg leuke avond gehad. Alle complimenten gaan naar Rob want die had het prima voor elkaar.

Als klap op de vuurpijl had ik van Geert en Marjolein voor elk kind een zak Verpa "Plons" voer meegekregen als verrassing en dat maakte de avond compleet. Tot slot nog even lachten naar het vogeltje en misschien tot de volgende keer.